فایل تفاوت سرقت حدی با سرقت تعزیری

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه تفاوت سرقت حدی با سرقت تعزیری 

این فایل با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد


خلاصه و فهرست کلی:

چكيده
سرقت عبارت است از اين كه انسان مال ديگري را بطور پنهاني بربايد. با اينكه فقها در بيشتر ابواب فقه در ابتدا به تعريف موضوع مي پردازند اما در خصوص سرقت بدون ارائه تعريف آن،‌ به بيان شرايط مستلزم حدّ پرداخته و تنها برخي از فقها سرقت را تعريف نموده اند كه آن هم جامع و مانع نيست.
براي تحقق سرقت عناصري از قبيل ربودن مال ديگري، منقول بودن مال و تعلق مال به غير ضروري است.

مقدمه
سرقت عبارت است از اینکه انسان مال دیگری به طور پنهانی برباید با اینکه تنها در بیشتر ابواب فقه در ابتدا به تعریف موضوع می پردازد اما در خصوص سرقت ارائه تعریف آن به بیان شرایط مستلزم حدّ پرداخته و تنها برخی از فقها سرقت را تعریف نموده اند که آنها هم جامع و مانع نیست برای تحقق جرم سرقت عناصری از قبیل ربودن مال دیگری منقول بودن و تعلق مال به غیر ضروری است از آنهایی که در

ضرورت و هدف تحقیق      
سرقت یکی از مهمترین جرائم علیه اموال و مالکیت اشخاص است جرم سرقت در جوامع مختلف بشری کم و بیش شیوع داشته و با گذشت زمان و پیشرفت در صنعت، بزهکاران نیز از اسباب و ابزار کاملتر و فنی تر استفاده نموده اند. پلیس با شناخت اقسام دزدیها و طبقات سارقین از یک طرف و قانونگذاران و قضات از طرف دیگر با تدوین قوانین متناسب و نظارت و کوشش در حسن اجرای آنها باید از این قبیل جرائم که هر روز بر پیچیدگی و نحو ارتکاب آنها افزوده می شود جلوگیری به عمل آورند معمولاً سارقین با سرقتهای جزئی و کوچک کار خود را شروع می کنند و به تدریج با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی مدارج تکامل را طی و حرفه ای می شود.

نظریه

و به نظر می رسد از آنجایی که امنیت و آسایش و نظم اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است شناخت و بررسی جرم سرقت انواع سرقت ها و راههای مبارزه با آن و تدوین قوانین و اعمال مجازات مجرمین نیز به تبع آن بسیاری ضروری و حیاتی باشد و نیاز به برسی بیشتری داشته باشد

تعريف لغوي  
سرقت كلمه اي عربي است و به معناي پنهان مي باشد. اسَتَرقَهَ جاءَ‌ مستتراً‌ الي حِرزٍ فَاَخََدَ‌ مالأ لغيره» بطور پنهاني آمده و وارد حرز شده و سپس مال ديگري را ربوده است. كلمه «السرقه» اسم مصدر است و به معناي ربايش مي باشد. «سَرَقَ سَرقاً مِنه الشَي اَي اَخَذَ‌ مِنه بُخضَيهٍ و حيلَه» شيئي را بطور پنهاني و حيله گري از او ربود.    

تعريف فقهي 
مطالعه در منابع فقهي در باب بيان حد سرقت بيانگر آنست كه فقهاي عظم صراحتاً جرم سرقت را تعريف نكرده، ليكن اگر شرايط اجراي حد سرقت در باب نفس عمل سرقت، مال مسروقه و سارق دقيقاً مطالعه شود، مي توان قيود يا خصوصيات را به عنوان ماهيت عمل سرقت تلقي نمود و تعريفي از آن به دست آورد.

تعريف حقوقي          
قانونگذار پيش از انقلاب بي آنكه سرقت را تعريف كند طي مواد 222 تا 232 قانون مجازات عمومي به بيان حكم سرقت و انواع مختلف آن پرداخته و در عين حال، در آغاز متذكر شده بود.

تاریخچه جرم سرقت در قوانین ایران       
درنظام حقوقی پیشین ایران جرم سرقت وبرخی ازجرایم مرتبط با آن در فصل پنجم از قانون مجازات عمومی (مواد222الی232)مورد حکم قرا گرفته بودند.  

عناصر عمومي سرقت         
ربودن در سرقت: (عنصر مادي)      
تحقق جرم سرقت مستلزم انجام فعلي از قبيل ربودن يا ربايش، كش رفتن، برداشتن بلند كردن، گرفتن و قاپيدن مال ديگري بدون رضايت و اطلاع مالك با تصرف آن مال است. در سرقتهاي مستلزم تعزير ظاهراً به نظر مي رسد دادگاهها عدم رضايت و عدم اطلاع مالك يا دارنده، مال را از لوازم عمل مخفيانه در سرقت تلقي و براي تحقق مفهوم ربودن كافي مي دانند.   

منقول بودن مال در سرقت 
منقول بودن مال در سرقت دومين عنصر تحقق جرم سرقت است. موضوع سرقت بايد مال منقول باشد ولي برخلاف مال در كلاهبرداري كه داراي ماليت و ارزش مادي است، ممكن است در سرقت، مال داراي اهميت مادي نبوده بلكه براي دارندة آن داراي ارزش معنوي يا عاطفي يا اهميت ديگري باشد. بطور مثال نوشته اي كه حاكي از حق مالكيت يا طلبي باشد مي تواند

تعلق مال به غير در سرقت 
سومين عنصر ايست كه مال به غير تعلق داشته باشد. براي تحقق سرقت بايستي مال موضوع سرقت در زمان ارتكاب سرقت متعلق به سارق نبوده بلكه متعلق به ديگري اعم از شخص حقيقي و يا حقوقي باشد.
لذا در بحث موضوع مهم است كه تشخيص بدهيم كه مال مسروقه در حين سرقت متعلق به چه كسي بوده است؟ متعلق غير بوده يا خير؟         
 

فهرست

چكيده

مقدمه

ضرورت و هدف تحقیق

نظریه

تاریخچه جرم سرقت در قوانین ایران

عناصر عمومي سرقت

منقول بودن مال در سرقت
تعلق مال به غير در سرقت
تعريف سرقت هاي تعزيري (از نظر علماي شيعه)

سرقت های تعزیری

مجازات سرقت تعزيري

از نظر علماي اهل سنت

الف‌: سرقت تعزيري به دليل فقدان شرايط اجراي حدّ

ب ـ سرقت بالذات تعزيري

سرقت تعزيري ساده

سرقت تعزيري مشدّد

سرقت مسلّحانه گروهي در شب
منظور از سلاح چه سلاحي است

سرقت‏هاي حدي

حد سرقت

شرایط سرقت مستوجب حد

راه‏هاي ثبوت سرقت و شرايط اجراي حد

شرايط اجراي حد

نتیجه گیری

منابع و مأخذ 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 6261 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:65 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل