بررسی زیست محیطی آلودگی ناشی از فاضلاب صنایع آبکاری

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته زیست شناسی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه بررسی زیست محیطی آلودگی ناشی از فاضلاب صنایع آبکاری

این فایل با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

خلاصه کلی:

چکیده

با پیشرفت فناوری و تعدد صنایع مختلف ، پساب حاصل از فرایندهای صنعتی تهدیدی جدی برای محیط زیست بشمار میرود. این گونه پساب ها که حاوی فلزات سنگین حاصل از فرایندهای صنعتی گوناگون می باشند با ورود به محیط زیست اثرات نامطلوبی بر ارگانیسم های زنجیره غذایی و انسان می گذارند.

در زمینه حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی به روش ترسیب شیمیایی ، تبادل یونی و روش های بیولوژیک تحقیقات زیادی صورت گرفته است ولی کاربرد سیستم های غشایی نظیر نانو فیلتراسیون امروزه به عنوان یک روش مناسب و کارآمد مطرح بوده و تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام می باشد.


مقدمه

 

امروزه صنعت آبکاری یکی از صنایعی است که مقادیر قابل توجهی از کروم شش ظرفیتی را وارد محیط زیست می کند و با توجه به مخاطرات بهداشتی که ایجاد می کند ، لازم است تا روش تصفیه مناسبی جهت حذف آن از پساب این صنعت انتخاب گردد. افزایش آگاهی عمومی نسبت به مشکلات آلودگی آب در سال های اخیر باعث تصویب قوانین جدید و سختگیرانه محیط زیست در خصوص تخلیه پساب شده است . این موضوع باعث افزایش سرعت ساخت و نصب تصفیه خانه ها بویژه در کشورهای در حال توسعه شده است . یکی از مهمترین مسائل در زمینه طراحی و ساخت  تصفیه خانه ها ، انتخاب بهترین و اقتصادی ترین گزینه با توجه به شرایط موجود و چشم انداز است به طوری که انتخاب غلط می تواند تاثیر شدیدی در افزایش هزینه ها و همچنین عدم دستیابی به نتیجه دلخواه داشته باشد . هدف اصلی در این تحقیق بررسی انتخاب روش تصفیه ای برای تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری است به گونه ای که کمترین اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه قابلیت اجرا از لحاظ فنی  و اقتصادی را داشته باشد.


1 - تاریخچه صنعت آبکاری

 

تاریخچه آبکاری دراروپا به اواخرقرن 18برمی گردد،درحالی که طبق برخی اسناد و مدارک سابقه آبکاری درایران ،حتئ دوره اشکانیان می رسد،اما آبکاری درایران معاصربه بیش از100سال پیش بازمیگردد.ابراهیم خان صحاف باشی اولین کارگاه آبکاری راتاسیس کردوبانصب انواع وان های آبکاری نیکل،مس،برنج،نقره ودستگاههای جنبی موردنیازآبکاری صنعتی را درایران پایه گذاری نمود.

 

2 - صنعت آبکاری ومحیط زیست

 

صنعت آبکاری یکی ازصنایع پایه برای رسیدن به توسعه صنعتی است زیرا به کمک این صنعت میتوان قطعاتی راباعمرمفید بالا،ارزان وسبک تولید کرد.

آبکاری به مجموعه فرایندهایی گفته می شودکه تحت آن سطح قطعات فلزی ودربعضی مواقع غیرفلزی با لایه هایی ازفلزویا غیرفلزجهت دستیابی به سطوح مناسب پوشش داده شود.دراثرفرایندآبکاری درصنایع ،صرفه جویی اقتصادی درساخت قطعات وکالاها ایجاد میشود.

آبکاری قطعات باعث افزایش عمرمفید،بهداشت وزیبایی،تغییرکاربری اشیا ودرنهایت کاهش قیمت تمام شده می شود.

 

3 - صنایع واجد بخش آبکاری

 

1)دارندگان واحدهای آبکاری جنبی شامل واجدین بخش آبکاری بعنوان قسمتی ازفرایند تولید:

1-1)صنایع دفاع ،هوافضا،مخابرات ،نفت و...این گروه از واحدهاعموما دارای خطوط آبکاری متوسط وبزرگ بصورت سنتی و مدرن بوده ومالکیت آنها دولتی است.

2-1)کارخانجات وکارگاه های تولیدکننده انواع محصولات:

خودرو،موتورسیکلت،لوستر،پیچ ومهره و...دارای خطوط آبکاری بزرگ،متوسط،کوچک ،مدرن وسنتی بوده ومالکیت خصوصی یا دولتی می باشند.

2)دارندگان واحدهای ابکاری بصورت مستقل:

1-2)واحدهای دارای مجوزازوزارت صنایع ویا اتحادیه های صنفی

1-2)واحدهای آبکاری مستقل بدون مجوزاغلب کوچک ،براحتی قابل جابجایی وخود را ملزم به پرداخت بیمه ومالیات نمی بینند لذا از سود بیشتری برخوردارند.

 

بهمراه پاورپیونت مقاله


دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته زیست شناسی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4481 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx.ppt

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:4,586 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل