بررسی کامل تاریخچه اندیمشک

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

دانلود مقاله بررسی کامل تاریخچه اندیمشک
این فایل با فرمت word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت و ارائه می باشد

قسمتی از متن :

تاریخچه
اندیمشک در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری ترین» ساخته شده‌است. لور شهری آباد بوده که مورخین نیز از آن نام برده‌اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده. در روزگار فتح‌علی‌شاه قاجار شخصی به نام حاج صالح خان مکری حکمران شوشتر در کنار ویرانه‌های باستانی شهر لور دژی ساخت و آنرا قلعه «صالح آباد» نامید، ودیری نگذشت که راه آهن سراسری جنوب افتتاح شد و صالح آباد، اندیمشک نامیده شد..

سدکرخه اندیمشک
كرخه به عنوان يكي از چهار منطقه طبيعي كشور شناخته شده است كه از نظر زيست‌محيطي ارزش فراواني دارد. كرخه از دو عنصر اصلي رودخانه و جنگل‌هاي اطراف رودخانه تشكيل شده است و از محلي به نام روستاي سرخه در جنوب جاده انديمشك – دهلران – شروع شده و

شهرها تابع:
این شهرستان دارای چند بخش و شهر است، از جمله می‌توان شهرهای بیدروبه و حسینیه و قله لور را نام برد. گستردگی این شهر به حدی است که می‌توان آن را از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان نامید. دو سد عظیم دز و کرخه در این شهرستان قرار دارند که سد

دوران جنگ 
انديمشک در جنگ تحميلي دچار حملات وآسيبهاي فراواني گرديد که مي‌توان به 4 آذر ماه 1365 وحمله هوايي و بمباراني توسط حدود 150 هواپيماي عراقي در قالب 3 اسکادران و تقديم يکهزار شهيد اشاره کرد همچنين دوکوهه يکي از يادمانهاي جنگ ايران و عراق در اين شهرستان مي‌باشد.

آثار تاريخي و باستاني       
سد دز و درياچه پشت آناين شهرستان به واسطه قرار گرفتن در مجاورت تمدن باستاني ايلام داراي مناطق و اشياي باستاني فراواني مي‌باشد اما متاسفانه اين مناطق باستاني به علت عدم توجه مسئولين ناشناخته و در حال غارت است. زيارتگاه شاهزاده احمد از جمله ديدني‌هاي منطقه‌است که در دل کوهستان‌هاي شمالي اين شهر قرار دارد. پل صيحه در 10 کيلومتري اتوبان انديشک شوش نيز يکي از آثار باستاني انديمشک مي‌باشد که از دوران صفوي به يادگار مانده است. قلعه قاسم در شمال انديمشک همچنين قلعه رزه و ويرانه هاي شهر ايلامي زعفران دشت از ديگر جاذبه‌هاي اين شهرستان است از مناطق ديدني ديگر با دره‌ها و چشمه‌هاي زيبا و صخره‌هاي ديدني و مناسب براي صخره‌نوردان است.

کرانه‌هاي دو درياچه سدهاي کرخه و دز بسيار ديدني به ويژه در فصول زمستان و بهار است. آب اين درياچه‌ها داراي ماهي‌هاي بزرگي از نوع شيربت، سونگ و بتک و قزل‌آلاي سياه است.

جغرافیا
جغرافیا و تقسیمات:
شهرستان اندیمشک بر خرابه‌های شهری باستانی با نام لور بنا گشته‌است . تاریخ نگارانی همچون اصطخری و ... در نوشته‌های خود به این شهر اشاره کرده و آن را شهری آباد خوانده‌اند .شهرستان و شهر مرکز آن واقع در استان خوزستان. نام اندیمشک به پیشنهاد فرهنگستان ایران برای روستای صالح‌آباد برگزیده شده‌است . همچنین دژی استوار در این نواحی با نام اندمشن (گیلگرد) برپا بوده که به انوشبرد شهرت داشته‌است . برخی مآخذ کهن، نام آن دژ را اَنوش یا انهش، به معنای فراموش شده آورده‌اند. این نام‌گذاری بدان سبب بوده که بر زبان آوردن نام زندانیان آن و حتی نام ..

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 6377 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:49 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل